Rancangan Pengjaran Harian (TMK)


RANCANGAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN



Matapelajaran      : Pendidikan Jasmani.

Tahun                            : 2 Meteor

Masa                              : 7.40 – 8.10

Tarikh                  : 9 Mac 2012  ( Jumaat )

Standard  Kemahiran :  Kemahiran Pergerakan.

Tajuk : Reakreasi dan Kesenggangan.

Standard  Kandungan : Melibatkan diri dalam aktiviti  reakreasi dan kesenggangan.

Standard Kandungan :

1.     Psikomotor  :- melakukan  kemahiran  lokomotor dan bukan  lokomotor yang sesuai semasa  melakukan aktiviti reakreasi dan kesenggangan seperti galah panjang.

2.     Kognitif : - menyenaraikan kemahiran lokomotor dan bukan lokomotor dalam aktiviti reakreasi  dan permainan tradisional.

3.     Afektif : -  menerima  kemenangan dan kekalahan  dalam permainan secara positif.                          

               -  berkerjasama dalam  kumpulan.

BBM / alatan :  gelanggang galah panjang,muzik, siktal dan wisel.

Pengetahuan sedia ada : murid telah pernah bermain aktiviti galah panjang.

Strategi : berpusatkan  guru dan murid.

Kesepaduan : pendidikan jasmani dengan  matematik.

Pengabungjalinan  : tajuk reakreasi dan kesenggangan – pergerakan dinamik dan statik.

Penerapan nilai : berkerjasama dalam kumpulan, berusaha, berhati-hati dan menghormati keputusan.

Unsur Kemahiran berfikir : murid merancang strategi  bagaimana melepasi halangan dalam                                                                     

                                            permainan galah panjang.



Pembahagian/
Masa
Aktiviti
Fokus pembelajaran
Organisasi
Catatan.
Memanaskan badan.
5 minit
- Permainan kecil “ Jala ikan.”
Butir mengajar :
1.     seorang murid memainkan peranan sebagai jala ikan. Manakala murid lain memainkan peranan sebagai anak ikan.
2.     Seterusnya apabila murid tersebut (jala) menyentuh rakannya ( ikan ) maka rakannya turut menjadi jala dengan memegang tangan bersama.
3.     Permainan tersebut tamat setelah semua rakan-rakannya habis ditangkap.
Ansur maju : murid melakukan pergerakan dinamik seperti mengelak apabila disentuh oleh rakannya.

1.Murid dikehendaki bergerak didalam kawasan yang dibenarkan sahaja.
2. seorang murid memain kan watak sebagai jala manakala yang lain bertindak sebagai ikan.
3.Apabila murid telah menyentuh rakannya, secara automatik rakannya juga turut menjadi jala.
 












1.alatan :
i. wisel.
ii. stopwatch
iii. gelanggang.


2. nilai :
i. kerjasama.
ii. kesungguhan.


3. petunjuk :

: gelanggang


: main peranan sebagai jala.

: main peranan sebagai anak ikan.


Pembahagian/
Masa
Aktiviti
Fokus pembelajaran
Organisasi
Catatan.

Penyampaian standard pembelajaran.
7 minit
-melakukan  kemahiran  lokomotor dan bukan lokomotor.
Butir mengajar :
1.     Guru menyatakan pegerakan yang boleh dilakukan semasa aktiviti galah panjang.
2.     Murid melakukan gerakan yang dinyatakan oleh guru dan dilakukan secara kumpulan  kecil seramai 4 orang.
3.     Pergerakan bermula dan berakhir setelah wisel ditiup oleh guru.
Ansur maju ; murid melakukan pergerakan melompat, berlari dan menyentuh dalam petak yang disediakan.


1 guru menyatakan pergerakan yang boleh dilakukan dalam permainan galah panjang.


 Melompat,  mengacah, dan berlari



Melompat, dan melangkah
 



mengawal, menangkap dan mencuit.

2. murid melakukan pergerakan tersebut  dalam kumpulan kecil dan didalam petak kecil yang disediakan guru.

 







3. Murid dikehendaki menyentuh rakan mereka didalam petak tersebut dengan gerakan yang telah ditunjukan oleh guru.
1.alatan :
i. wisel.
ii. stopwatch.
iii. skitel.


2. nilai :
i. kerjasama.
ii. berhati-hati.

Petunjuk ;


 Petak skitel











Permainan kecil
12minit.
melakukan  kemahiran  lokomotor dan bukan  lokomotor yang sesuai dalam permainan  galah panjang.
Butir mengajar :
1.     Guru menyatakan peraturan-peraturan dalam permainan galah panjang.
2.     Murid dibahagikan kepada dua kumpulan dan undian dilakukan untuk menentukan pasukan yang memulakan permainan.
3.     Murid melakukan semua gerakan yang dinyatakan oleh guru dan mengelak daripada mengasari pihak lawan semasa bermain galah panjang.

1.permainan dimainkan digelanggang yang telah disediakan.
2. permainan dimulakan ketua pasukan menyerang akan menepuk tangan ketua pasukan bertahan di petak kepala gelanggang.
( mula dan tamat )
3. kumpulan bertahan akan menjaga gelangganag dengan memijak garisan yang dilukis. Penyerang boleh mula dengan cara individu atau berkumpulan.
4. ketua bertahan akan akan berjaga dan bebas untuk bergerak kemana-mana garisan. Jika ahli penyerang dicuit oleh pihak bertahan maka ia dikira mati  dan  pasukan bertukar peranan.
5.jika seorang ahli penyerang berjaya sampai ke garisan pemulaan. Satu amata akan diberikan dan tukar peranan.
6. pasukan yang mengumpul mata yang banyak dikira pemenang.
 










Kawasan mula dan tamat
1.alatan :
i. wisel.
ii. gelanggang.


2. nilai :
i. kerjasama
ii. menghormati keputusan.






3. Petunjuk ;
 


 






Gelanggang galah panjang.

        Pihak penyerang


       Pihak bertahan.

Pembahagian/
Masa
Aktiviti
Fokus pembelajaran
Organisasi
Catatan.

Penyejukan badan
2 minit
Membuat tarian  “ chicken dance”
Butir mengajar :
1.     Guru memainkan muzik “ chiken dance” dan membuat pergerakan.
2.     Murid meniru pergerakan yang ditunjukan oleh guru.
1.     Meniru pergerakkan chiken dances.
1.alatan :
 radio dan lagu chiken dances.


2. nilai :
i. kerjasama

Pentaksiran
3 minit
Ujian minda
Butiran mengajar :
1.     Guru menyoal murid secara rawak tentang pergerakan yang terlibat dalam permainan galah panjang.
2.     Murid memberikan maklum balas tentang yang diajukan oleh guru dengan menunjukan pergerakan tersebut.

1.Menyatakan soalan :
 i. apakah pergerakan yang digunakan dalam permainan galah panjang?
Jawapan:
i.                   Menangkap
ii.                 Melompat
iii.              Mengawal
iv.              Berlari
v.                 Melangkah
vi.              Berlari.
vii.            Mengacah.

1. alatan : kad soalan.

2.nilai :
i. berusaha.
ii. kerjasama.



No comments:

Post a Comment